יתרונות הצ’אי ההודי

בימים הקרים אין כמו להתחמם ולהתענג על כוס משקה צ’אי הודי אותנטי ביתי. הסוד בצ’אי הוא שילוב התבלינים מה שהופך אותו לבעל שפע של יתרונות בריאותיים. מה מקור הצ’אי? מה תפקיד התבלינים שבו? מה היתרונות התזונתיים? ולקינוח מתכון שווה במיוחד. מוזמנים לקרוא, לשתף והכי חשוב… להתחמם וליהנות!

מקורו של הצ’אי מהודו. משקה זה הוא למעשה, תערובת של תה, צמחי מרפא, תבלינים חלב (מכל סוג) ומים. שתיית הצ’אי בהודו היא ממש טקס חברתי סוג של חוויה מקבילה לשתיית קפה בעולם המערבי.לצ’אי קיימות גרסאות רבות, הגרסה המוכרת ביותר היא הצ’אי מסאלה שמכילה תה, חלב, תבלינים וסוכר. ברוב סוגי הצ’אי התבלינים העיקריים יהיו: הל, ג’ינג’ר, קינמון, ציפורן, זרעי שומר, ולעיתים אף, אגוז מוסקט ופלפל שחור.

היתרונות הבריאותיים של תבליני הצ’אי:

הל – מקורו מהודו, סרי לנקה וארצות טרופיות נוספות. להל תכונות מרגיעות למערכת העיכול, מתאים למצבי גזים ואי נוחות במעי. הוא מחמם, מכייח ליחה, מאלחש כאב, ומעורר תשוקה.

ג’ינג’ר / זנגוויל – מקורו מהמזרח, תבלין חריף ומחמם זה, שכיח במתכוני המטבח האסייתי. בגלל חריפותו, מסייע להגברת זיעה וע”י כך מעודד פינוי רעלים רבים מהגוף. פעולתו העיקרית היא עיכוב התכווצויות של הקיבה ולכן מתאים לבעיות עיכול רבות ובמיוחד להפחתת בחילות והקאות.

קינמון – מקורו מסרי לנקה, קליפת העץ בעלת הריח הארומתי היא בעלת סגולות בריאותיות רבות. ביכולתה, לאזן סוכר, להילחם בצינון, לחמם, להניע דם ו’צי (אנרגיית חיים) ולשפר זרימת דם היקפית (מתאים במיוחד לכל אלה שסובלים מגפיים קרות על בסיס קבוע). ריחו המתוק של הקינמון, מעורר חושים ועם זאת מרגיע.

ציפורן – מקורו מאיי אינדונזיה. מסמרי הציפורן מאופיינים בריח חריף, והוא זה שלמעשה מחטא דלקות וזיהומים שונים. בעיקר זיהומיים פטרייתים כגון קנדידה. לציפורן, איכות של אלחוש כאב כללית ובנוסף, היא יעילה בטיפול בבעיות עיכול שונות.

זרעי שומר – מקורם מאירופה, מזרח הרחוק, סין והודו. זרעיו ידועים כמשככי ומרגיעי בעיות עיכול, מגבירי חלב בנשים מניקות וכמרגיעי כאבי בטן בקרב תינוקות. בנוסף מיצוי זרעי השומר ניתנים גם כמכייחים עדינים לטיפול בשיעול ובבעיות בדרכי הנשימה.

אגוז מוסקט – מקורו מאיי באינדונזיה. האגוז עצמו נודע כמאלחש כאב, וממסטל מה שהופך אותו כיעיל לנדודי שינה ואף לטיפול בדיכאון עקב יכולתו להעלות רמות סרוטונין במוח. אולם, במינונים גבוהים עלול אגוז המוסקט לגרום לפרכוסים ודופק מהיר. לכן מינון השימוש באגוז המוסקט חייב במידות מזעריות. כתבלין הוא ידוע כמאזן טעמים, השמנים הנדיפים שבו בעלי יכולת הפגת גזים, ממריץ עיכול, והרפיית שרירים.

פלפל שחור – מקורו באפריקה ובחלקים הטרופיים של אמריקה. תבלין זה, כמו קודמיו, מחמם, מניע דם ו’צי, מחזק את מערכת העיכול, מעודד תאבון, מטפל בבעיות עיכול. ביכולתו להניע ליחה ממערכת הנשימה ולסייע במחלות חורף והתקררויות.

למי אסור? חלק מהתבלינים שבצ’אי אינם מתאימים לנשים בהריון או לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה. לכן, במצבים אלה הצ’אי אינו מומלץ.

לסיכום: לאחר שהבנו את שפע היתרונות התזונתיים – בריאותיים שיש בתבליני הצא’י ההודי. • לשפר תהליכי עיכול • להמריץ זרימת דם • להפיג גזים ורגישות בבטן • לסייע בטיפול בשיעול והוצאת ליחה • לאלחש כאב, ולהרגיע • לחמם ולעזור בשלל תחלואי החורף. כל מה שנותר לי, הוא לתת לכם את המתכון. אתם תבחרו איזה סוג של חלב תשלבו, חלב סויה, שיבולת שועל, שקדים, אורז. וכמובן אם יש תבלין מסוים שתרצו להגביר או להסיר.

לקינוח מתכון לצ’אי הודי:

חומרים:

3 תרמילי הל

3 פרוסות ג’ינג’ר טרי

3 מסמרי ציפורן

רבע מקל קינמון

רבע כפית זרעי שומר

חצי כפית גרגירי תה שחור

3-4 כוסות מים

1-2 כוסות חלב (לבחירתכם האישית: חלב סויה/ אורז/ שיבולת שועל/ שקדים וכו’…)

הכנה:

כותשים מעט את כל התבלינים בעזרת עלי ומכתש.

(מי שאוהב חריפות יכול להוסיף קורט אבקת אגוז מוסקט וקורט פלפל שחור טחון)

שמים את כל המרכיבים בסיר, מביאים לרתיחה ומבשלים עוד כ- 2 דקות.

מסירים מהאש, מוזגים לכוסות.

ממתיקים לפי הטעם.

מתחממים ונהנים.

ועכשיו אתם: ניסיתם את המתכון ואהבתם? מוזמנים לספר לי ולשתף חברים שיהנו גם.

מעוניינים בהתאמת תפריט בריא ומחמם לחורף? מוזמנים ליצור קשר לתיאום פגישת ייעוץ אישית. חייגו 09-8665279. אשמח לעזור!

זה כייף לשתף ...
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest