8 סימני מחסור בויטמין D

ויטמין D הוא ויטמין מסיס בשומן שמתפקד הן כוויטמין רגיל והן כהורמון סטרואידי שאמור לשמר רמות תקינות של הויטמין דרך חשיפה לשמש. בעבר, חשבו שתפקידו העיקרי בספיגת הסידן לעצמות ומניעת מחלת הרככת. היום, ידוע כי ויטמין D קשור לתהליכים ותפקודים חיוניים בגופנו, מחזק את המערכת החיסונית, משפיע על חלוקת תקינה של תאי הגוף, ויכול לסייע במניעת מחלות לב, ומספר סוגים של סרטן.
אולם, מסתבר כי גם בארץ שטופת שמש כמו שלנו, אנשים רבים לוקים בחסר בוויטמין החשוב הזה. מהם 8 סימני המחסור בויטמין D? מה אפשר לעשות כדי להשלימו? למה הוא חשוב? ומה המינון האופטימלי? כל זאת ומידע רב נוסף במאמר שלפניכם.

כמה נפוץ המחסור בויטמין די?
ד”ר מיכאל הוליק אחד ממובילי החוקרים בתחום ויטמין הדי בארה”ב העריך כי 50% מאוכלוסיית ארה”ב היא בסיכון למחסור בויטמין די. מנתונים של משרד הבריאות בארץ ומספר מחקרים שפורסמו, עולה תמונה שאינה רחוקה ממה שמתאר ד”ר הוליק גם לגבי ישראל. בנוסף מציין משרד הבריאות כי, אוכלוסיות שמועדות לסבול מחסר הן יילודים, מבוגרים שאינם נחשפים לשמש, דתיים המקפידים על לבוש ארוך במשך כל ימות השנה ואנשים שעובדים שעות רבות במשרד ואינם נחשפים לאור השמש.

מהם 8 סימני המחסור בויטמין די?
הדרך היחידה לדעת בוודאות אם יש מחסור בויטמין די היא דרך בדיקות דם. אולם, יש כמה סימנים וסימפטומים שכדאי להיות מודעים אליהם. אם משהו מהכתוב בהמשך מוכר לך, כדאי למהר לבדוק את רמות ויטמין הדי שלך!
1. בעלי עור כהה
לאנשים בעלי עור כהה יש סיכון גבוה יותר למחסור בויטמין די. בעלי עור כהה זקוקים עד פי 10 יותר חשיפה לשמש מבעלי עור בהיר על מנת לייצר אותה כמות של ויטמין די!
2. סובלים מתחושת דכאון קל (Blue)
סרוטונין, ההורמון שקשור למצב הרוח שלנו, עולה בהתאם לחשיפה שלנו לשמש. בשנת 2006, מדענים בדקו את השפעת ויטמין די על תפקודם המנטלי של 80 מטופלים מבוגרים ומצאו שאלה שהיו עם רמות ויטמין די הנמוכות ביותר נטו להיות פי 11 יותר דכאוניים מאשר אלה בעלי רמות ויטמין די רגילות.
3. בני 50 ומעלה
עם ההזדקנות, העור אינו מייצר את אותה התגובה לחשיפה לשמש. בנוסף, הכליות הופכות לפחות יעילות בהמרת ויטמין די לתצורה שבה הגוף משתמש בו. בנוסף, נמצא כי מבוגרים נוטים לשהות במקומות סגורים ובכך להיחשף עוד פחות לשמש.
4. בעלי עודף משקל גבוה
ויטמין די, הוא ויטמין מסיס בשומן, ומתפקד כמו הורמון, המשמעות היא ששומן גוף משמש כעין “כיור” שאוסף אותו. ולכן בעלי משקל עודף רב, זקוקים לרמות גבוהות יותר של ויטמין מאשר אנשים צנומים יותר.
5. בעלי מסת שריר גבוהה זקוקים לרמות גבוהות יותר של הויטמין מסיבה דומה לאלה שבעלי עודף משקל.
6. כאבים בעצמות לדברי ד”ר הוליק, סימפטומים רבים של כאבים בעצמות הם למעשה סימנים קלאסיים של מחסור בויטמין D לדבריו: מה שלמעשה קורה הוא, שמחסור בויטמין D יוצר פגם בהכנסת הסידן לשלד. ואז כתוצאה מזה, נגרמים כאבים בעצמות.
7. הזעת יתר בראש בילודים
על פי ד”ר הוליק, אחד הסימנים הקלאסיים לחסר בויטמין D היא הזעת ראש. למעשה, רופאים הקפידו לשאול אימהות טריות לגבי הזעת ראש בתינוקותיהם מסיבה זו. הזעת יתר בראש של יילודים נחשבת גם היום לסימן מוקדם במחסור בויטמין D.
8. בעיות ומחלות מעיים
מכיוון שויטמין D הוא ויטמין מסיס בשומן, כל בעיה במערכת העיכול שקשורה בספיגת שומנים כגון: קרונס, צליאק, רגישות לגלוטן, ומחלות מעי שונות. תגדיל סיכוי לבעיית ספיגת ויטמין D (וויטמינים מסיסים בשומן נוספים).

שיפור רמות ויטמין די יכולות למנוע סרטן, מחלות לב ועוד…
מחקרים הראו כי העלאת רמות ויטמין D3 באוכלוסיות כלליות יכולות למנוע מחלות כרוניות שגורמות לתמותה של מעל מיליון איש ברחבי העולם מדי שנה. כולל הפחתה במחצית במספר סוגי סרטן.
מחקר האחיות הראה כי אחיות שהיו להם רמות ויטמין די מעל 50 מילילטר/ ננוגרם בבדיקת הדם, הפחיתו ב50% את הסיכון שלהן לחלות בסרטן השד.
מחקר קנדי שנערך ע”י ד”ר נייט הראה כי לנשים שדיווחו על חשיפה גדולה יותר לשמש בגיל הנעורים וההתבגרות, היו 70% סיכוי הפחתת סיכון להתפתחות סרטן השד.
ויטמין D גם נלחם בזיהומים, כולל התקררויות ושפעת, הוא מסדיר את ביטוי של גנים המשפיע על המערכת החיסונית שתוקפת ומשמידה בקטריות ווירוסים.
מחלות קרדיו וסקולריות. ויטמין די חשוב מאוד בהפחתת לחץ דם, מחלת לב טרשתית, התקפי לב ושבץ.
מחלות אוטואימוניות. ויטמין די משמש כזרז מחזק למערכת החיסון בעיקר במניעת טרשת עורקים, ומחלות דלקתיות של המעי.
זיהומים כולל שפעת. ויטמין די עוזר להילחם בזיהומים מכל הסוגים. מחקר שנעשה ביפן, למשל, הראה שילדי בית ספר שנטלו 1,200 יחב”ל ויטמין די מדי יום במשך חודשי החורף, הפחיתו את הסיכון שלהם לחלות בשפעת A ב 40% וזה ללא ספק בטוח וזול יותר מחיסונים לשפעת.

מה רמות ויטמין די מומלצות?
לפי נתוני משרד הבריאות הרמה המומלצת היא יותר מ-30 ננוגרם/מיליליטר. כשהרמה היא בין 15 ל-30 ננוגרם/מיליליטר רמת הוויטמין מעט ירודה, כשהרמה בין 10 ל-‭- 15‬ קיים חוסר חלקי בוויטמין, ומתחת ל-10 ננוגרם/מיליליטר – חוסר חמור.
ד”ר מרקולה ומומחים ברפואה משלימה מדברים רמות גבוהות יותר:
50 ננוגרם/ מילילטר ומטה – מחסור
50-70 מיליליטר/ ננוגרם – אופטימלי
70-100 מיליליטר/ ננוגרם – לטיפול במצבי סרטן ומחלות לב

כמה ויטמין די אנו זקוקים לבריאות אופטימלית?
בויטמין זה, נשאף להיות ברמה האופטימלית ולא נרצה להסתפק ברמה הממוצעת או הנורמלית. הסיבה לכך היא שחוקרים העלו את טווח הנורמה כלפי מעלה עם השנים. כיום, באוכלוסיות שנחשפות לשמש, הטווח האופטימלי ינוע בין 50-70 מיליליטר/ ננוגרם.
באשר לאיך ניתן למקסם את רמות הויטמין די חשיפה לשמש היא הפתרון הטוב והפשוט ביותר. המלצת ד”ר הוליק תהיה חשיפה לשמש בין 15 לכ – 30 דקות תלוי בגוון העור.

מה עושים במצב שלא ניתן להיחשף לשמש?
במצבים שלא ניתן או אסור להיחשף לשמש, הפתרון הטוב ביותר יהיה נטילת ויטמין די כתוסף. ההמלצה בעקבות מחקר GrassrootsHealth בארה”ב היא שלמבוגרים יש צורך בצריכת 8,000 יחב”ל ליום בכדי להגיע לרמות סרום של 40 מיליליטר/ ננוגרם. חשוב לדעת שבשביל למקסם את רמות הויטמין די צריך להעלות את צריכת ויטמין K2 (בעיקר שפע ירקות ירוקים) דרך המזון או עם תוסף.

מה יכול לגרום חסר ויטמין D?
חוסר בויטמין עלול להתבטא באובדן מסת עצם אבל להיות בעל השפעה רבה גם על מערכת החיסון, ובחוסר יכולת לסייע בכל הדברים שצוינו לעיל כגון מניעת סרטן, הפחתת תופעות קרדיו וסקולריות, ועוד.

האם יכול להיגרם מצב של עודף ויטמין D?
עודף בויטמין D הוא די נדיר אבל בשימוש במינונים גבוהים מדי ללא מעקב ובקרה עלול להיווצר מצב של עודף סידן בדם (היפרקלצמיה) לעודד ייצור אבנים בכליות, בחילות והקאות ושקיעת סידן ברקמות שונות: בכלי הדם, בכליות, בלב ובריאות.

מתי כדאי למדוד את רמת הויטמין D
במחקרים רבים שנעשו נמצא הבדל משמעותי בבדיקות רמת הויטמין לאחר החורף ולאחר הקיץ. לכן מי שרוצה לדעת רמה עדכנית יכול לעשות זאת כל 6 חודשים.
האם ניתן לקבל ויטמין D במזון?
ויטמין D מצוי במזונות הבאים: שמן דגים, סרדינים, טונה בשמן, הרינג, כבד, בשר עגל, בקר, חלמון ביצה ומעט במזונות שמועשרים בוויטמין. מכאן ברור כי מי שאינו אוכל בשר ודגים אין לו מאיפה לקבל את הויטמין במזון. על אף המידע הזה, עלי לציין כי עדיין המקור העיקרי לוויטמין יהיה מחשיפה לשמש או בנטילת תוסף.

אז מה המינון האופטימלי בשבילי?
בהמשך למה שנכתב בתחילת המאמר, ההתאמה חייבת להיות באופן אישי לפי בדיקת הדם העדכנית ושאר הפרמטרים שרלוונטיים. לכן, מומלץ וחשוב להתייעץ עם נטורופת מוסמך.

לסיכום חשוב לדעת ש…
קרוב לשני שליש מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סובלת ממחסור בוויטמין D והם בכלל לא יודעים את זה! אם קראת את המאמר הזה, והבנת את חשיבות ויטמין זה לבריאותנו. אנא העבר אותו גם לחבריך כדי שיבינו עד כמה חשוב למדוד רמות ויטמין D ולדאוג שיהיה ברמות אופטימליות. זו בדיוק רפואה מונעת.

מעוניינים לקבל ייעוץ והתאמה אישית לתפריט לבריאות טובה? מוזמנים ליצור קשר בטלפון: 09-8665279 אשמח לעזור!

זה כייף לשתף ...
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest