איך לעבור את הצום בשלום?

צום מוכר בכל הדתות ככלי לטיהור הנפש. תהליכי תפילה, התמקדות ותהליכים רגשיים ורוחניים מלווים בצום כדרך להשגת מטרות רוחניות. יום כיפור בפתח ונושא הצום שוב הופך למשמעותי בין אם הבחירה לצום מאמונה דתית ובין אם “בשביל החוייה”. כך או כך, חשוב להבין איך לעשות את זה נכון. אז מהו צום? מה ההיסטוריה של הצום כאמצעי לריפוי ברפואה הטבעית? ואיך נכון להיערך לצום בכלל ולצום יום כיפור בפרט? על זאת ועוד במאמר שלפניכם.

מהו צום?
במובן הפשוט, צום הוא הימנעות מכל מאכל ומשקה למעט מים. בזמן צום, מתרחשים בגוף תהליכים מטבוליים שמאפשרים לו לנצל את מאגרי השומן כדי לשמר רקמות חיוניות. הגוף משנה את צריכתו האנרגטית כדי לשמור על עצמו וזו בדיוק הסיבה שבזמן צום לא מומלץ לאמץ את הגוף יותר מהרגיל. השומנים מתפרקים לחומצות שומן שמשמשות את השרירים, הלב והכבד לצורך הפקת אנרגיה.

אולם, המוח, זקוק לגלוקוז ובמצב צום בהיעדר פחמימות, מזין את עצמו בעזרת גופי קטון שנוצרים בכבד.
דיאטות מיצים ונוזלים למיניהן, אינן צום מאחר שהן מזינות את הגוף בנוטריינטים שקיימים בהם. מערכת העיכול אכן נחה במצב כזה מכיוון שרוב הספיגה של המיצים והירקות היא ישירות לדם.

מהו צום רפואי ברפואה הטבעית?
צום טיפולי ממושך נערך בפיקוח רפואי ומיועד לאלו הסובלים ממחלות כרוניות. בראיה של הרפואה הטבעית, ברוב מקרי המחלות הכרוניות החמורות, הגוף יכול לרפא את עצמו ולהתאושש. על מנת לאפשר לזה לקרות, יש צורך בניקוי עמוק של הגוף. כשאדם עורך צום בהשגחת רופא המומחה לדבר, קיימת האפשרות לשים קץ למחלות כגון: זאבת (לופוס),דלקת מפרקים, פתרון לבעיות עור כרוניות, כגון פסוריאזיס ואקזמה, ניקוי דרכי העיכול אצל מטופלים עם דלקת כיבית של המעי הגס או מחלת קרוהן, וריפוי במהירות מחלות לב וכלי דם, כמו יתר לחץ דם ותעוקת חזה (אנגינה פקטוריס).

צום מאפשר לאנשים שסובלים ממחלות מתמשכות להשתחרר מהתרופות הרעליות שנטלו ואף להימנע מניתוח, אשר לעתים מומלץ לחלקם כמוצא אחרון.
תהליך הסתגלות של הגוף לצום רפואי אורך כ48 שעות בנשים וכ – 72 שעות בגברים כשבמהלכו הגוף נכנס למצב של חסכון בחלבון.

למי אסור לצום?
לנשים בהריון ומניקות, לאנשים שממצאי בדיקות הדם שלהם מצביעים על מחלה משמעותית בכבד או בכליות, לבעלי אנמיה חמורה או חסרים תזונתיים, לאנשים חלשים ומותשים המתאוששים הנאבקים או מתאוששים ממחלה, סובלים מתת תזונה, חולים בשלבים מתקדמים של מחלות כמו סרטן או איידס.
וכמובן, כל אדם הנוטל תרופות מאזנות חייב לבדוק מול הרופא המטפל שלו האם מותר לו לצום (בין אם מדובר בצום יום כיפור או צום ארוך יותר).

מה ההיסטוריה של הצום כאמצעי ריפוי?
עוד בימי יוון העתיקה היפוקרטס וגלאנוס השתמשו בצום כאמצעי לריפוי מחלות, השיטה ההיפוקרטית והגאלנית אומצה בהמשך ע”י רופאים יהודים במאה ה – 6 לספירה, הראשון שבהם היה ד”ר דונולו. בהמשך, במאה ה -11 רופאים מוסלמים גדולים כמו אבן סינא ואחרים, התייחסו אל הגוף כמשכן הנשמה ועל מנת לעשות עבודה רוחנית טובה, נעזרו בצום כדי שבית הנשמה יהיה “נקי”.
גם הרמב”ם עשה סינתזה בין השיטה ההיפוקרטית – תיאורטית והשיטה האקדמית ודגל בריפוי באמצעים טבעיים שהוכחו קלינית ואימץ את הצום כדרך ריפוי משמעותית.
בתחילת המאה העשרים, ד”ר הרברט שלטון הגה את תורת ההגיינה הטבעית שמבססת תהליך הבראה על צומות ומזונות טבעיים. הצום, כדרך ריפוי הוכח קלינית באלפי שעות טיפול רפואי במהלך ההיסטוריה האנושית בכל רחבי העולם.

בנטורופתיה, קיימים כיום פרוטוקולים מגוונים לניקוי ושיקום הגוף כדרך להבראה ממחלות אקוטיות וכרונית. ההבנה שהיא שכאשר אדם רוצה להבריא ממיחושים כרוניים הוא צריך לעבור תהליך של ניקוי שיקום הגוף מרעלים. ככל שהגוף מוזנח יותר, כך תסמיני הגמילה יהיו פחות נעימים: כאבי ראש, חולשה, שלשול, עצירות, פריחה בעור. אלו תסמינים של הפרשת רעלים החוצה ולרוב נמשכים כשבוע עד שבועיים.

אפשר להבחין בתסמינים אלה גם בהפסקת אכילה הקצרה של צום יום כיפור. רבים סובלים מכאבי ראש, חולשה, תשישות, לשון צורבת ועוד, אלו תסמינים המעידים על מצב בריאותי ירוד הנובע בין היתר, מתזונה לקויה.

האם צריך להיערך לצום יום כיפור?
צום יום כיפור הינו הפסקת אכילה למשך 25 שעות בלבד, ואינו צום הבראה במובן של הרפואה הטבעית. אכילה מופרזת לפני ואחרי הצום, מעמיסה על הגוף, גורמת לצימאון רב ולתחושת אי נוחות. כדי שהנפש תוכל לעשות עבודה רוחנית טובה במהלך יום כיפור כדאי להיערך בכמה דברים פשוטים וכך לאפשר לה משכן נוח ונעים.

איזה טיפים יש כדי לעבור את צום יום כיפור בשלום?
1. בימים הסמוכים לצום הפחיתו בהדרגה את כמות האוכל. הדרך הפשוטה לעשות זאת היא, לעבור לאכילה בכלים וצלחות קטנים יותר. כך באופן טבעי תאכלו פחות.
2. יומיים לפני הצום הפחיתו בצריכת מלח, והימנעו ממזון מתובל ושתיית משקאות קלים ממותקים.
3. הפחיתו צריכת שומנים בתפריט. הימנעו לחלוטין משומנים מוקשים או חצי מוקשים.
4. הגבירו שתיית מים מינרלים או מסוננים.
5. ביום הצום, חלקו את הארוחות למספר ארוחות קטנות ואיכלו מעט בכל ארוחה.
6. שיברו את הצום בעזרת שתיית מרק ירקות שורש משולב במעט חלבון ודגנים (למשל שלבו במרק: קטניות ואורז או גריסים)
7. נצלו את הקטנת הקיבה ואכלו מעט בערב שלאחר הצום. בימים שאחרי חזרו לאכילה רגילה בהדרגה.

לסיכום:
אחרי שהבנו מהו צום, וההבדל בין צום רפואי לצום יום כיפור. אני מקווה שיש לכם יותר כלים לדעת איך לעשות את זה נכון. עכשיו בדיוק הזמן, לצמצם כמויות מזון, להפחית צריכת מלח וסוכרים עודפת. להרוות את הגוף בהרבה מים לקראת הצום.
אם אינכם צמים “לפי הספר” מסיבות דתיות, המלצתי לצום עם מים.

למדתם משהו חדש? אשמח אם תשתפו חברים שילמדו גם.
ואתם? אשמח אם תספרו לי איך אתם רגילים לשבור את הצום? (כולי תקווה שלא עם סטייק קטן…)
גמר חתימה טובה וצום קל!

מעוניינים בהתאמה תפריט אישי לחיים בריאים והרזייה. צרו קשר איתי בקליניקה שלי: 09-8665279 או כאן באתר, אשמח לעזור!

 

זה כייף לשתף ...
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest