המלצות “חמות” לתזונה וחיזוק הגוף לקראת החורף

מסתבר שיש דרכים לעזור לגופנו להסתגל לשינויי מזג האוויר ויש דברים שניתן לעשות כדי לחזק את הגוף לקראת החורף.
על תזונה מומלצת לחיזוק הגוף לסתיו, מה עוד ניתן לעשות כדי להכין את גופנו לחורף, כולל מתכון למרק, במאמר שלפניכם.

בישראל, הסתיו שונה מאשר במדינות קרות, חודש נובמבר ולעיתים אף דצמבר, מתאפיינים במזג אויר משתנה, חם ביום וקריר בלילות ובבקרים. לפי המסורות מהמזרח: הסיניות ההודיות והטיבטיות, גופנו מגיב ומותאם לפי השינויים, בחילופי העונות. בתקופה שבין סוף הקיץ לתחילת החורף, הגוף מכין את עצמו ומתארגן לקראת השינויים הצפויים להגיע עם התקררות מזג האוויר.

תורת הריפוי המסורתיות מהמזרח מחלקות את איכויות המזון לפי מזונות בעלי איכות מחממת, מקררת, מייבשת, מלחלחת, מניעה, מעגנת (מלשון עוגן) ועוד.
אותן מסורות ריפוי גורסות כי בתקופת הסתיו, יש להזין את הגוף במאכלים בעלי אנרגיה, מחממת ומעגנת.
בראייה מערבית, אנחנו יכולים לתמוך בתהליך המעבר ולעזור לעצמנו לחזק את גופנו בסתיו לקראת החורף, ולהקפיד לאכול מזונות שעוזרים לנו להסתגל לירידת הטמפרטורות בסביבה ולשמירה על חום פנימי ועל אנרגיית הגוף.

מה התזונה המומלצת כדי לחזק את הגוף לקראת הסתיו?

אכילת מזון בעל איכות מחממת– למשל, מרקי ירקות מגוונים (בדגש על ירקות שורש) דייסות שיבולת שועל ודוחן.

אכילת ירקות מאודים, אפויים ומבושלים בדגש על ירקות עונתיים כמו דלעת, בטטה, קישוא, קולרבי, ארטישוק ירושלמי, והרבה שום ובצל.

אכילת דגנים מלאים כגון: אורז בסמטי מלא, קינואה, גריסי פנינה, כוסמת, קוסקוס מלא ודוחן (מומלץ בשילוב עם קטניות מה שמעלה את הערך התזונתי ותכולת החלבון בתבשיל שמשלב דגנים וקטניות).

אכילת ושילוב קטניות בסלטים, תבשילים, כגון: חומוס, לוביה, תורמוס, פולי סויה, שעועית, אפונה ועדשים מכל הצבעים. (מומלץ להשרות את רוב הקטניות שצוינו כאן למשך 24 שעות במים להתחלת תהליך נביטה ולהפחתת סימפטומים של נפיחות וגזים מאכילת הקטניות).

באכילת פירות, נעדיף לאכול מפירות העונה כמו פירות ההדר, תותים, קיווי, אשר עתירים בויטמין סי.

בשתייה, נעדיף תה צמחים בעלי איכות מחממת כמו הקינמון, הג’ינג’ר. וגם חליטות בעלות איכות מרגיעה כגון הלואיזה, והפסיפלורה.

מאיזה מזונות מומלץ להימנע?

רצוי להפחית ואף להימנע ממזונות בעלי איכות מקררת כגון: גלידות, מוצרי חלב, מעדנים שונים. גם את הירקות והפירות הטריים מומלץ להשאיר מחוץ למקרר למשך כמה שעות לפני האכילה, ע”מ לאכול אותם לפחות בטמפרטורת החדר.

מה עוד ניתן לעשות כדי לחזק ולהכין את גופנו?

שתייה: ככל שמזג האוויר מתקרר, יש נטייה טבעית לשתות פחות. כל אדם בריא זקוק לכ- 30 מ”ל מים לכל ק”ג בגופו. חשוב להקפיד לשתות נוזלים מרווים כמו מים ותה צמחים גם בתקופת הסתיו. לפי חישוב זה, אדם במשקל 65 ק”ג צריך לשתות קרוב ל2 ליטר נוזלים מרווים ליום.

פעילות גופנית: בסתיו שעות האור מתקצרות, חשוב במיוחד להמשיך ולהיות פעילים גופנית גם כשמזג האוויר מתקרר. מחקרים הוכיחו כי אנשים שהמשיכו להקפיד לבצע פעילות אירובית (הליכה, ריצה, רכיבה) לפחות 3 פעמים באופן קבוע בתקופת הסתיו והחורף, שמרו על משקלם, ודיווחו על מצב רוח ורמות אושר גבוהות יותר לעומת אנשים שבחרו לוותר על הפעילות הגופנית בתקופה זו.

פרוביוטיקה: מערכת העיכול בגוף של אדם בוגר מכילה כמות של כקילו וחצי פלורה של חיידקים “טובים” היושבים בתוך המעי שלנו. כל אותם חיידקים טובים אלה, משמשים סוג של “קו הגנה” ראשון של גופנו. במילים אחרות, ההבדל בין אדם שיחלה יותר או פחות קשור למצבו החיסוני, המשמעות היא ככל שיהיו לנו יותר חיידקים טובים גופנו יהיה חזק ואמיד יותר בפני הפתוגניים השונים.
החיידקים הפרוביוטיים מצויים ברוב היוגורטים השונים. ולחילופין ניתן ליטול כמוסת פרוביוטיקה מדי בוקר על בטן ריקה לפני אוכל.

חיזוק הגוף בעזרת ויטמינים, צמחי ופטריות מרפא: כאן המלצתי להיוועץ עם נטורופת מוסמך להתאמה מדויקת לפי התזונה והמצב הרפואי הכללי.

לסיום מצרפת מתכון למרק סתווי שמכיל ירקות שורש ושפע של ויטמיני סי ובטה קארוטן (ויטמין A) שנפלאים לחיזוק המערכת החיסונית.

מרק ירקות שורש מעורבים

ירקות שורש מעורבים, המתבשלים לאיטם במים או בציר עוף או הודו, מניבים מרק סתווי עשיר ומשביע.
במידה ואינכם אוהבים לפת שימו יותר גזר ואז המרק יקבל טעם מתקתק עדין. מומלץ לחתוך את הירקות בגודל דומה כדי שיתבשלו באותו זמן.

מצרכים: (לכמות של 10-12 מנות)

2 כפות שמן זית איכותי
1 כוס כרישה או בצל חתוכים לקוביות
6 שיני שום מעוכות
1 כוס לפת, חתוכה לקוביות
1 כוס גזר, חתוך לקוביות
1 כוס שורש פטרוזיליה, חתוך לקוביות
מים רותחים כדי כיסוי (כ – 8 כוסות)
מלח
עלה דפנה
צרור פטרוזיליה טרייה, קצוצה.

אופן ההכנה:
1. מחממים את השמן בקדירה גדולה על אש בינונית. מוסיפים את הבצל או הכרישה ואת השום, ומאדים עד שיתחילו להפיץ ריח (כ – 5 דקות).
2. מוסיפים את הירקות הקשים ביותר (הלפת) תחילה, ומטגנים כמה דקות תוך בחישה. מוסיפים את הגזר ושורש הפטרוזיליה, ומטגנים עוד כמה דקות.
3. יוצקים על הירקות מים רותחים לכסותם לגובה של 2-3 ס”מ מעל לירקות עצמם. מוסיפים מלח ועלה דפנה. מנמיכים את האש, ומבשלים 45 דקות לפחות, עד שהירקות יתרככו.
4. ניתן למעוך את המרק בסיר, בעזרת מקל או מעבד מזון. לפני הריסוק, מוציאים את עלה הדפנה. אל תעבדו את המרק יתר על המידה, המרקם הגבשושי של ירקות השורש, נעים מאוד לאכילה. זורים מעל פטרוזיליה.

בתאבון, ושיהיה חורף חמים ונעים!

ועכשיו אתם? אהבתם? יש לכם מתכון שמתאים לחורף? אשמח לקבל ולשתף בבלוג ובעמוד שלי.

זקוקים להתאמה אישית של תפריט להרזיה ובריאות טובה? אשמח לעזור. מוזמנים ליצור קשר כאן או לקליניקה 09-8665279

 

זה כייף לשתף ...
Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest